Veljavni Zakon o občinskem redarstvu predpostavlja organ upravnega nadzora zakonitosti in strokovnosti ravnanja občinskega ali medobčinskega redarstva v 17. členu in sicer v obliki komisije, ki jo imenuje župan občine, kjer je redarstvo oziroma sedež medobčinskega redarstva.
vir: lokalec.si
Komisijo po zakonu sestavljata direktor občinske uprave občine sedeža redarstva ali občine sedeža medobčinskega redarstva, predstavnik policije in do trije predstavniki nevladnih organizacij (NVO), zainteresiranih za nadzor nad varstvom človekovih pravic in svoboščin. Ti predstavniki civilne družbe naj bi predstavljali pomembno vlogo v zagotavljanju transparentnosti demokratičnega nadzora in nenazadnje tudi resnejših kršitev s področja posega v človekove pravice in temeljne svoboščine obravnavane stranke v redarskem postopku, zaradi česar se omenjeni organ nadzora sploh skliče. Delo v teh komisijah je neodplačno, z drugimi besedami, vloga predstavnika NVO v komisiji za nadzor občinskega redarstva ni pogojena s finančnimi interesi posameznika, ki ga NVO za vlogo člana komisije predlagajo, saj ta za udejstvovanje na morebitnih sejah plačila ne prejme. Koncept sestave tovrstnih nadzornih organov z vnašanjem predstavnikov civilne družbe je prepoznano orodje dobrih praks v že omenjeni namen, ki ga med drugim uporablja tudi Urad Varuha človekovih pravic RS v svoji vlogi kot Državni preventivni mehanizem.
Pred kratkim je bila zaključena razprava o predlaganih spremembah Zakona o občinskem redarstvu, v kateri se v celoti strinjamo z njihovim stališčem, ki ga lahko preberete tule. Na kratko, Ministrstvo za javno upravo predlaga omejevanje dostopa do teh komisij NVO, saj bi pogoje zaostrili z dopolnilom, da morajo biti to NVO, ki delujejo v javnem interesu, kar je neumnost brez primere in po našem mnenju celo zavestno ustvarjanje pravne praznine, saj gre za nedoločenost – več v članku oziroma stališču CNVOS.
Z njihovim stališčem se strinjamo, kot so že povedali, ker je težava že sedaj glede interesov, saj se pogosto celo nihče ne prijavi, če bo prijava pogojena še s statusom (ki ga ima le cca 20% slovenskih NVO), bo to število še drastično padlo! Pogosto pa si občine tudi ta nadzor predstavljajo malce “po domače”, dogaja se celo nezakonito zavlačevanje v postopkih izbora članov komisije.
V Zavodu UP verjamemo, da nadzor nad ravnanjem represivnih organov ne sme in ne more biti vzet zlahka. Vsako omejevanje (še posebej neodvisnega civilnega) nadzora nad organi, ki praviloma pri svojem ravnanju posegajo v polje človekovih pravic in temeljnih svoboščin, še posebno duh predlagane spremembe zakona, je znak k nekim temnim časom, za katere si vsaj v našem krogu nič ne želimo, da bi se ponavljali!
DOPOLNILO z dne 2.12.2016: Predlog novele zakona kaže, da Vlada ni upoštevala stališč in argumentov z naše strani in še koga, ampak buldožersko spreminja zakonodajo, ki poleg omejevanja nadzora civilne družbe nad represivnimi organi tem istim organom podeljuje več in višja pooblastila, hkrati pa vsaj ne viša zahtevane izobrazbe in kompetenc uradnih oseb – redarjev?
Piratska stranka Slovenije na problematiko opozarja s poučno infografiko, ki so nam jo dovolili uporabiti in si jo lahko ogledate spodaj.
Vabljeni k podpisu peticije, saj je nam vsem skupen cilj – ustaviti norost, ki se želi izvesti s tako dikcijo predlagane novele zakona!
vir: Piratska stranka Slovenije
za vas
ekipa Zavoda UP
Deli Z Ostalimi: